Litt gøy å se hvor like disse bøkene er, og sammenligne religionene. Til og med flere av historiene er de samme. Nå har ikke jeg veldig mye peiling på Koranen, men jeg vet at den skal stå øverst på hylla og at den er Islams hellige bok. Etter litt lesing på www.koranen.no er jeg overrasket over ting som står. Her skrives det, med hold i Koranen, at Kristendom og Islam har samme Gud. Kanskje jeg har overtolket dette, men det er hvertfall slik jeg leser det.
Begge Gudene har en skikkelse som spredde Guds ord til menneskene (Muhammad og Jesus). Begge religionene reddet sitt folk fra Egypterne, og Moses er sentral i Kristendommen og Islam .
Og havet ble delt i begge bøkene, når en skulle redde "folket" fra Faraoene(Koranen) eller Egypterne (Bibel), litt komisk.
Her er et sitat fra Koranen:
Men de som tror (ved denne bok), og jøder, og kristne og sabeere. (ja) alle som tror på Gud og på dommens dag, og som tror på det som er rett, har lønn i vente hos herren. De skal ikke frykte eller sørge.
Dette er vers 62, i kapittel 1 i Koranen. Hvis en vil tolke dette som at vår Gud og Allah er samme person skal en jo få lov til det. Husk at kristne i Arabiske land kaller Gud for Allah.
Jeg har lite peiling på dette, men det var kult å lese hvordan ting står i Koranen, har aldri lest noe om dette før. Merk også
http://www.koranen.no/sider/islamkristendom.htm#1
Veldig spennende lesing, gir meg et helt nytt innblikk i Islam, virker som en flott religion. Dette gir meg bare mer tro på Islam som en freds religion, synd hvordan ekstremister ødelegger dette bildet i "den vestlige verdenen".
Merk også hvordan Jesus er omtalt her, som en profet for Gud, sammens med Moses, Aron, David og Salomon. Muhammad ble forutsett av Jesus sies det.
Håper jeg ikke skriver noe som ikke stemmer her da, heldigvis går det ann å redigere om noe ikke er helt rett. Og jeg gidder ikke skrive noe om kvinnesyn og Jihad, blir bare tull av det. Må kunne mer før jeg begir meg ut på den diskusjonen.
Spennende lesing, på www.koranen.no finnes det versjon på engelsk og arabisk, men versjonen på norsk er ikke fullstendig oversatt her.
Dette ble litt rotete skrevet, kom gjerne med kommentarer. Dette kunne blitt en fin diskusjon om jeg hadde noen her å diskutert med:-)
Ps! Hva er en Sabeèr?

56 kommentarer In " Islam en del av Kristendommen? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
april 20th 2006 at 6:35 pm
Dette burde du vite; Islam og kristendommen bygger på de samme kilder. Mens kristendommen stoppet på Jesus, stoppet ikke islam før de fikk muhammed (de har også med jesus)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 7:14 pm
Huff da…Men du har jo rett. Litt! Forskjellen er at Islam betrakter Jesus som en i beste fall liten profet. De anerkjenner ham ikke som Guds sønn. Men regner Muhammed som ham som virkelig er noe.
Bibelen og Koranen er veldig like på mange områder og det stemmer at Gud og Allah rent teoretisk er den samme. Problemet er oppfattelsen av Gud / Allah i disse religionene, som er heller meget forskjellig. Vi kristne snakker gjerne om en kjærlig Gud og hva Islam snakker om, vel, det har vi jo sett litt av i det siste, selv om det kanskje ikke er representativt for alle muslimer.
Toraen, som jødene bruker har også sitt utspring i de samme skriftene. Det er snakk om uenigheter på forskjellige tidspunkter som har splittet grupper av troende, på samme måte som katolosisimen og protestantismen har gjort i nyere tid. Men grunnlaget er/var det samme en gang i tiden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 7:14 pm
Vettu, jeg ser på meg selv som et oppgående menneske. Og jeg innser at jeg burde ha visst dette før i dag. Men jeg tror ikke at noen lærer har lært fra seg dette i Krl eller religion, og ingen har sagt noe ellers. Jeg prøver å være den første til å innrømme når jeg ikke vet noe, og kan også ofte ta feil og være uviten. Og hva mener du med samme kilder?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 7:23 pm
#3 Med samme kilde mente jeg Det gamle testamentet.
det er ingen grunn til å gremmes over at du ikke var klar over det. Grunnen er vel at de aler fleste er mer opptatt av å påpeke ulikhetene i kristendom, islam og jødedommen, enn å peke på likhetene.
det er også samme gud – men med forskjellig navn
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 7:37 pm
Jeg må få si at jeg sa i en religions time (vgs, 3 år siden) at Gud og Allah lignet. Og religions dama (veldig kristen) var bare ikke enig.
Jeg gremmes aldri av å ta feil, så lenge jeg ikke har lært av feilen begått.
Men jeg tviler i mitt hjerte på at folk flest vet /tenker over at Islam baserer seg på GT. Eller fulgte jeg virkelig så dårlig med da verden snakket om religion:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 7:46 pm
hej. jo faktist jag har håller på å läser koranen å d står massa intressant.. kristen domen å islam e faktist nästan lika.. muslimer säger att jesus var ikke fguds son.. han var bara en profet… Ps sabeer betyder tålimodig.. å meningen med det i koranen betyder att dem som er tålomodiga..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 7:50 pm
Sabeer, tålmodig. Det skal jeg prøve å huske:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 7:53 pm
Alle disse nevnte relgionene bygger på en og samme bok, de er bare forandret og tilpasset av atoriteter og manipulister. Relgion er en måte å samle folket, skremme folket og lure folket.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 8:03 pm
d e bra.. ja.ja nå e jag färdig på jbb ås ka hjem å ta d lung ha en fin kveld nu alla då..=9
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2006 at 2:00 pm
Hvis man leser Bibelen som Guds Ord, og koranen som Allahs ord (les måneguden/demonen i Mekka på 500 tallet som ble tilbedt ved månestenen kabah – tidligere kjent som Baal) , vil man oppdage at kjernen i Bibelen er en ren motsetning til kjernen i koranen…
Mens koranen er forfattet av en person som rendyrket religion og lov, møysommelig konstruert for å være nettopp dette, er Bibelen frihet fra loven, og seier over religiøsitet. NT angriper og pulveriserer religion, og religiøsitet.
Bibelen er forbausende sammensatt og sammenhengende til tross for at den ble krevet gjennom hundrevis av mennesker gjennomm tusner av år. Forskjellen på Koranen og Bibelen er mer interrssant, for her ser man vesensforskjellen mellom religion og Guddommelig tro. Full visshet om det man ikke ser.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2006 at 3:16 pm
Hei. Vil tilkjennegi at jeg har skrevet et innlegg om emnet. Har ikke lært meg dette med linking (ikke prøvd heller:/ ), så jeg får si at innlegget heter Forskjeller på islam og kristendom.
Jeg har kanskje fått litt pepper, men jeg står likevel fast. ABSOLUTT!
Klem:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 24th 2006 at 8:54 am
#11 Jeg ser fra de forskjellinge innleggene dine i din blogg at du står fast i din religion. Det må jeg vel are respektere. Det jeg ikke liker er at du ikke ser at andre føler det på samme måte som deg for andre religioner. Jeg kan ikke si at jeg kjenner deg, men jeg har en følelse av at du ikke klarer å se at andre religioner kan være like “sanne” og korrekte som din egen. Du er på grensen til å være Kristenfundamentalist(hvis det er et bra ord å bruke). Når jeg sier at du står fast i din religion mener jeg virkelig at du står bom fast og har ingenting i min verden å gjøre så lenge du ikke klarer å se ting fra flere synspunkt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 9:03 am
#11…Selvfølgelig har du rett! Hva slags tro hadde jeg hatt på En Allmektig Gud og Bibelen som Guds Ord om jeg skulle tro at andre “religioner” var like rett?
For meg finnes det selvfølgelig bare en sannhet.
Det er det som gjør min tro så unik!
Ingen annen tro kan måle seg med troen på Jesus som verdens Frelser. Har du først fått se Ham kan du ikke samtidig tro at noe annet er like rett.
Godt observert:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 9:22 am
Godt observert.
Jødene kaller ham Jehova eller Jahve, kristendommen kaller ham Gud og muslimene kaller ham Allah. Alle tre er det Gamle testamentets gud i litt ulik innpakning. Trolig er de alle sammen inspirert av zoroastrianismen. Den første kjente monoteistiske (en gud) religion som også hadde sitt utspring i midt-østen. Zoroastrianernes profet Zarathustra kallte denne guden for Ahura Mazda. Du finner fremdeles en zoroastrisk (undertrykket) minoritet i Iran, men også andre steder. Blant annet Freddy Mercury i Queen var født zoroastrianer.
Islam regner seg (i følge enkelte) som en protestbevegelse mot jødedom og kristendom fordi disse hadde forlatt guds sanne ord. Ikke så ulikt endel frikirkelige bevegelser som bryter ut av Den norske Kirke. Eller Luthers opprør mot pavedømmet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 9:32 am
#14…Jeg forstår selvsagt utmerket godt hva som menes, men om man virkelig går inn i Koranen og sammenligner hva den sier om Allah med hva Bibelen sier om Gud ser man at det ikke er samme Gud.
Hvis de taler om samme Gud er det snakk om en Gud som er forskjellig alt etter hva slags tro man bekjenner seg til, og en slik Gud ville jeg hatt problemer med å tro på.
Deres gud kalles Allah, og er ikke JAHVE.
JAHVE er egennavnet til Bibelens Gud og ikke koranens gud.
Jeg våger fremholde at islam er en ond religion
og altså “motstykket” til Bibelens Gud som er en GOD Gud.
Om man fortsatt har vanskelig for å være enig i det, trenge frelse gjennom Jesus Kristus for å forstå.
JAHVE frelser. Det gjør ikke ALLAH.
Dette forstår man ikke uten å kjenne til begynnelsen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 9:53 am
Og hva er begynnelsen ?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 9:54 am
Det tror jeg vel ikke mange muslimer vil erklære seg enig i ?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 9:54 am
#16…Laang..:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 9:57 am
#17…Antagelig ikke. Men hva så?
La bøkene tale for seg selv!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 9:59 am
#17…La meg tilføye dette forresten.
De sier selv at Jesus ikke er Guds Sønn.
Da er det grunnleggende ikke samme sak!
Logisk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 10:07 am
# 20 Symfoni
Nei det er jo mest sannsynlig at det ikke var noen “jomfrufødsel” og at hanm var sønn av sine foreldre, da som nå ?
Jeg tror ikke på “medisinske uforklarlige fenomener”!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 10:11 am
Sitat fra koranen.no :
Gud er Én!
Gud i Islam er Den samme som i kristendom og jødedom. Men gudsbildet i disse er ikke korrekt.
Ser vi på kristendommen, er det for eksempel urimelig at Gud skal ha tatt seg en ‘sønn’, som både skal være Gud og menneske.
Jødedommen er selvopptatt og ekskluderende, ved at Gud skal ha et spesielt forhold til jøder.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 10:18 am
1. Et menneske kan ikke være Gud’s sønn, dersom Jesus var Gud’s sønn så er alle vi andre også Gud’s sønn siden vi er skapt av ham.
2. Hvor er jøde/kristen/muslim religionene så fokusert på mannen hele tiden mens kvinnene i beste fall er gode hjelpere?
3. Sannheten om Fader/Sønn/Ånd treenigheten er at forskjellige kristne sekter betraktet Gud forskjellig. Noen sa Jesus var selve Guden, andre sa Jesus var Guds sønn og en tredje retning sa Jesus er Ånden. For å enes og samle kristendommen ble det på et møte VEDTATT at man skulle tilbe ham som Faderen, Sønnen og den Hellige Ånd. Altså, det er menneskene som har skapt denne illusjonen om Jesus.
3. Det kunne like gjerne hett Faderen, Moren og Solbarnet.
4. Religion og tro kan ikke bevises eller motbevises rasjonelt, det må oppleves.
5. Problemet med Islam er at mange “islam”ske land har det integrert i sin statspolitikk. Religon må være en personlig sak, ikke politisk.
6. På arabisk betyr allah gud, derfor kaller de Guden for Allah. altså, The God for Allah ikke en hvilken som helst gud/allah.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 10:20 am
det var hvorfor og ikke hvor i spørsmål 2 i mitt forrige kommentar
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 10:23 am
For meg som ikke-troende har jeg vanskelig med å se at man krangler om noe annet enn fortolkning av tro.
Å mene at 1,3 milliarder av verdens befolkning tror på en ond religion må da gjøre verden til et skummelt sted for deg SymfoniH?
Men fundamentalistisk islam må tas på alvor fordi det er en reell trussel mot vårt sekulære samfunn. Men det er også din form for kristendom.
Liberalismen og frihetens ekte fiende er religiøs ekstremisme uansett form.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 10:28 am
#21…Jomfrufødselen skjedde, og det var et overnaturlig verk av Gud. Jeg for min del, som tror på Bibelens Gud, skjønner jo at Gud ikke er et menneske og at Han som har skapt alle ting selvfølgelig heller ikke har problemer med å overskygge en jomfru ved Sin Ånd.
Gud er Jesu Far. Dette var den mest geniale måten å gjøre det på.
Du tror ikke på Gud. Går jeg utfra?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 10:36 am
#22…Gud er èn. Men likevel tre. Ingen kan jo forstå dette uten at Guds Ånd åpner våre øyne.
1+1+1=1
Guds matematikk.
Gud Faderen.
Gud Sønnen.
Gud Den Hellige Ånd.
Dette er Bibelens Gud vet du:) Herlig!
Jesus UTGIKK fra Faderen og er dermed Gud OG Guds Sønn. Vi er bare mennesker. Men Jesus var sann Gud OG sant menneske.
Jødene er Guds folk. Bibelen sier så, og ingenting vi kan gjøre noe med.
Jeg elsker ISRAEL fordi Gud har sagt at jeg skal, men også fordi jeg bare kjenner det i mitt hjerte.
Den som velsigner Israel skal Gud velsigne, nettopp fordi Gud har planer for Israel, og vår frelse kom gjennom jødene. Jesus var jøde.
Det betyr ikke at Israel gjør alle ting riktig,
eller at JEG er enig i alt Israel gjør, men det betyr at jeg innser at de er Guds folk.
Og ALLE slekter skal bli velsignet gjennom Israel. Dem som tar imot Jesus.
Sånn er det bare, og det er jeg glad for.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 10:47 am
#23…Nå var det egentlig ikke min intensjon å “ta over” dette innlegget med mine kommentarer, men jeg får spørsmål og de er jo i tråd med innlegget.
1) Les mitt svar til Svein Mork Dahl i nr 27.
2) Bibelen er fokusert på hele mennesket og både mann og kvinne. Islam undertrykker kvinner, det gjør ikke Bibelen. Faktisk.
Men her er det mye tull ute å går. Bibelen sier at mannen skal være kvinnens hode, det betyr ikke at hun skal undertrykkes. Det er fordi man ikke søker hva Gud vil, at man gjør feil.
3) Refererer igjen til svar nr 1.
4) ENIG!
5) Hvem sier at ikke tro og politikk hører sammen? Bibelens Gud har interresser i samfunnet og sier mye om hvordan et land skal styres for at Gud kan velsigne oss.
Han som har skapt verden må vel vite best hvordan det skal styres, og det begynner faktisk i familien.
6) Om jeg forstod dette riktig, så sier jeg som du: Allah er Allah, men JAHVE er JAHVE.
#24…Jeg skjønte det:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 10:48 am
#27 Nei der tar du feil, jeg er guds utvalgte menneske, jeg skal frelse dere og norge tilhører meg, det står i min religions bok Europa (ikke høsrt om den enda?) Sjekk bokhandelen. Jeg er guds sønn, jeg er faderen, jeg er den hellige ånd ikke jesus. jeg er moren og jeg er solbarnet og jeg er jokeren og jeg er klovnen.jeg jeg jeg ingen andre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 10:56 am
Jeg kan egentlig ikke fatte å begripe at religion fortsatt er en del av samfunnet. Det burde ha vært forbudt å lære små barn at fantasi er virkelighet. Det er barnemishandling å manipulere dem til å tro at de må velge mellom Gud og Djevelen.
Jeg vet det er mange gode mennesker som tror – men dessverre er de kun med på å opprettholde verdens største løgn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 10:58 am
#25…På èn måte har du rett. Om man går til begynnelsen…nei, jeg har ikke tid..men med fare for å bli sett på som HELT uten forfeste kan jeg si at kampen står mellom Gud og satan. Dvs, det er satan som kjemper! Gud har sagt Sitt og gjort Sitt og det vet Satan utmerket godt. Likevel vil han få med seg så mange som mulig ved den siste dom, derfor han forvrenger ALT Gud gjør og sier.
Så smart er han, at han har greid å forvrenge Kristi evangelium slik at de som liker å være jordnær kan velge det usanne. Beklager, men sånn er det, ikke ifølge meg, men ifølge Bibelen.
Verden er et skummelt sted for alle, og Gud har ikke sagt siste ord ennå!
Ok. Du sier at fundamentalistisk islam er en trussel for verden. Hvorfor? Og hva er farlig ved min Jesus, Han som sier at Han elsker deg og alle mennesker og vil øse Sin kjærlighet over alle. Han som sier ELSK OG FORBANN IKKE.
Han som sier at vi skal BE for dem som forbanner oss. Han som forkynner et fredens budskap. Hva er farlig ved det?
Hva sier Koranen at skal gjøres med de vantro?
Hva sier Bibelen om samme sak?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 10:58 am
#28

1) dersom det er din tro er det ingenting å si for meg eller andre hvor galt det enn høres.
2) kvinner blir undertrykket i jødedommen/kristendommen/og islam, det er slettes ingen forksjell her. det er bare det at jødene og kristne har skilt politikk og religion til enn viss grad mens mange muslimske land ikke har gjort det. det er forksjellen.
i det perfekte norge fikk jo kvinnene ikke noen stemmerett eller bli prester inntil relativt nylig.
3) selv om du tror på noe så er det en del fakta man ikke kan lukke øynene for.
4) den er grei
5) hehe vi ser jo hvordan det går med slike land/stater.
6) Jahve=Gud=Allah har du ikke forstått det enda
det er det jeg prøver å formidle. ref Koranen tidligere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 11:02 am
#27
Gud er èn. Men likevel tre. Ingen kan jo forstå dette uten at Guds Ånd åpner våre øyne.
Hvorfor har da en god Gud valgt å holde denne herlige innsikten skjult for meg?
Siden det er hans Ånd som åpner våre øyne.
Av andre kristne har jeg hørt at det er jeg som må åpne meg for Gud, og siden jeg ikke tror har jeg ikke åpnet meg. Din variant passer meg bedre. Ansvaret er ikke mitt, men Guds Ånd har ikke åpnet mine øyne. Ikke min feil at jeg ikke tror altså. Eller ?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 11:04 am
#31 svaret er deg selv og slike som deg, når du setter din tro og deg selv inkl jødene over alle andre mennesker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 11:04 am
Hei Hawkie:)) Har ikke vi møttes før?
Når vi skal fortelle barna om Jesus, så forteller vi dem om Jesus.
La barna komme til meg og HINDRE DEM IKKE, vet du.
Våre barn har det fint, vi er like gode foreldre som du:)
Jeg skremmer aldri barn med noe som helst, jeg har fortalt dem at nissen finnes, det er greitt, men jeg har fortalt dem at når noen kler seg ut med hvitt skjegg, rød drakt med skinnkanter på, rød topplue og votter og kommer for å dele ut julegaver, ja da er det nissen.
En nisse er en som har kledt seg ut. Men Jesus vet du, det er noe annet, for HAN virker.
Amen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 11:06 am
Dette har vært et privilegie å være med på, men jeg må avslutte nå, min tid skal brukes på andre områder. Gud velsigne dere alle.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 11:07 am
#36 muslimene også?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 11:09 am
#35
Men hva om jeg har rett? Lyver ikke du da til dine barn?
Du må gjerne motsi meg, og det regner jeg også med at du gjør siden du tror – men er det ikke et faktum at det ikke finnes et eneste ubestridelig bevis for din tro bortsett fra hva som står i en gammel bok? Hvis Jesus helbreder syke og innvalide mennesker, hvorfor er det ikke mer om dette på nyhetene?
Jeg betviler ikke at du er et godt menneske – men du kan være en løgner selv om du tror løgnene dine er sanne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 11:11 am
#33…Uff, er bare NØDT å svare på denne altså, glupen! (Glupt spørsmål da vet du..)
Jovisst er det Gud som åpner dine øyne, men du må jo først LA Ham:)
Ta du det første skritt, så tar gud det neste.
Men Gud er Gud, og avslører deg tvert om du bare vil teste Ham. Han ser tvers igjennom deg.
Klem:) (Ler) Ha en fin dag!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 11:13 am
#37…Ja, muslimene også:) Jesus elsker muslimer!
Men nå må jeg snart SPRINGE!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 11:14 am
#40 men ikke de som tror på ham
hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 11:15 am
#38…ABSOLUTT SISTE..!
Skal komme tilbake til deg. Likte spørsmålene dine:) Bye, bye..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 11:33 am
#31
Bibelen sier blant annet dette om vantro :
Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder, driver med hor og trolldom, avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel. Det er den annen død.»
Johannes’ åpenbaring
Koranen sier blant annet dette :
(87) Vi ga Moses Den hellige skriften, og lot sendebud komme etter ham. Vi ga Jesus, Marias sønn, klare tegn og styrket ham med Hellig ånd. Men er det ikke slik (Israels barn), at hver gang det kom et sendebud til dere med et budskap som dere ikke likte, var dere for hovmodig (til å lytte)? Noen kalte dere løgnere, og andre drepte dere.
(88) De sier: “Våre hjerter er trygge (ved det vi har).” Gud forbanner dem for deres vantro. Hvor lite de tror!
(89) Når de får en åpenbaring fra Gud som stadfester det de er gitt, så vil de ikke tro! Skjønt de ba om hjelp mot dem som ikke tror, og har fått hva de burde kjenne igjen. Guds fordømmelse er over dem som avviser sannheten!
(90) For en ussel pris de har solgt seg for! De fornekter Guds budskap i uvilje mot at Han (nå) åpenbarer Sin nåde til den tjener (Muhammad) slik Han vil. De rammes på nytt av Guds vrede. En ydmykende straff venter dem som ikke tror.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2006 at 11:37 am
Poenget mitt er vel egentlig at jeg kunne funnet et passende sitat i begge bøker uansett hva jeg ønsket å bevise.
Begge bøker snakker om tilgivelse også. Samt å slå de vantro til jorden. Et utvalg passende til enhver anledning.
Men SymfoniH har rett i en ting, har også annet å gjøre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 26th 2006 at 1:38 am
Noen ganger skulle jeg ønske at en fikk sms når det plutselig oppstod en diskusjon på sin egen blog. Men i dag har jeg vært på arbeid hele forbanna dagen. Men jeg har selvfølgelig noen kommentarer:
#13 Jeg vet mye, og har mange meninger. På mange politiske og religiøse spørsmål har jeg helt bastante meninger. Men jeg MÅ kunne respektere at andre er like sikker på andre ting. Det gjør bare ikke du, DET liker jeg virkelig ikke.
#14 Jeg lærte nok en gang noe jeg skal prøve å huske. Håper dine fakta stemmer slik at jeg ikke går i vranglære:-) Fint at noen kommer med fakta, fremfor egne meninger og egen tro.
#15 Det at du fremstiller Islam som en ond religion provoserer meg virkelig. Hver vennlig å les litt i Koranen og finn det som er ondt. Det som kan Virke ondt er disse fundamentalistene og/eller terroristene. Du må lære deg å skille på dette, generalisering på en slik måte er på grensen til å være rasistisk.
#16 #17 #18 Begynnelsen av Islam, ligger vel under Kristendommen slik jeg har forstått historien. Jeg skjønner ikke at du kan si at Jesus ikke er Guds sønn og samtidig være så fanatisk kristen SymfoniH.
#19
#20 At SymfoniH sier at begynnelsen bare er “lang” sier noe om at du ikke vet hvordan Islam startet, selv begynner jeg å lære litt. Og siden jeg bare vet litt ypper jeg meg ikke innpå religiøse aspekter jeg ikke forstår eller liker. Hvis “bøkene skal tale for seg selv” må jeg si at jeg har mer respekt for det som står i Koranen enn det som står i Bibelen når det gjelder forståelse og forståelse rundt andre religioner. Koranen viser ikke Bibelen fra seg slik Bibelen viser fra seg Koranen. Koranen sier at om du ikke tror så lar vi deg være, mens bibelen vil ha deg unna og av jorden (drept?!?)
# 28 Bibelen undertrykker kvinnen. DET er fakta, la meg vise 3: mosebok kap 12 Loven om barselkoner. Det står det at en kvinne er skitten (uren) i først 7 så 33 dager ved guttebarn. Men hvis det et kvinnebarn, er det først 14 dager så 66 dager. Dette fordi kvinnen er skitten og uren og syndfull (dårlig ord, skikkelig jernteppe) etter det med eple og den greia. Så dette med all denne ofringen av kyr, sau og duer. Det finnes for pokker ikke en kristen i hele Europa som følger alle reglene. Og følger du ikke disse reglene faller du i synd og skal “utryddes av sitt folk”. Og en kvinne er uren så lenge hun har mens (utflod), og ingen skal ta på henne for da må en vaske seg i elven. Hørt sånn tull, nå skal jeg ikke si at det ikke er rare regler i Koranen, men disse kan jeg bare ikke:-) Jeg blir bare litt provosert av kristne som prøver å glorifisere sin religion og forsøker å stille jeg over andre religioner.
#40 På Jesu tid var det ikke Muslimer, og Jesus sine tanker står ikke sammen med dine holdninger. Jesus sier noe om respekt, samhold mellom folk og folkeslag, men store deler av bibelen sier igjen imot dette. Dette er noe av det jeg ikke klarer å sette meg inn i. Jeg ser meg selv som Agnostiker, og kunne godt blitt kristen eller Muslim, men premisser og Gudsbilde stemmer ikke med mine “indre følelser” rart dette. I Koranen står det at Jesus var en profet og at han forutså Muhammad (måtte de hvile trygt og godt), dette er en fin tanke. Jeg tror ikke på det, men jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle være like sant som noen Jomfru fødsel, svindel finnes i dag som den fantes for 2006 og 5000 år siden.
#44 Jeg er enig, en kunne i begge bøker sikkert finne et godt sitat og en regel for og imot det meste. Dette er det som skaper splid og krangling. Disse diskusjonene rundt religion har skapt de værste krigene i verdenshistorien. Og når det gjelder kriger og terror (da mener jeg ikke terror som i terrorister og selvmordsbomber, men Muhammeds korstog og de kristnes Korstog i tide og utide. Rart med det, men de fleste religioner som kaller seg fredsreligioner ( f.eks. Luthere, Anglosaxere, Katolikker, Muslimer av forskjellige typer. Gidder ikke ta med Hindu og Budda i denne diskusjonen) , skaper mye mer krig og splittelse enn noe annet. Dette irriterer meg.
Dette ble en lang kommentar, litt rotete, og langt ifra fullstendig. Jobb i morgen også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 26th 2006 at 5:39 pm
#45…Du har misforstått meg, eller jeg har skrevet feil.
Jesus er Guds Sønn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 26th 2006 at 7:14 pm
#46 Jeg har lest feil i din kommentar #20. Dette må jeg bare beklage:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 26th 2006 at 7:44 pm
#45
Faktaene er vel så korrekte som man kan si om ting som skjedde for tusen+ år siden. De kommer fra anerkjente kilder ihvertfall. Blant annet http://www.wikipedia.org, bibelen.no og koranen.no
Når det gjelder resten av kommentaren din vil jeg si at endel kristne mener at Jesus frigjorde oss fra endel av lovene gitt i det gamle testamentet, og de er derfor ikke lenger relevante. Men du finner igjen mange av de samme lovene i islam. Kvinnens urenhet under menstruasjon blant annet, kan røre, men ikke seksuellt samkvem etc.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 27th 2006 at 9:32 am
#38…Hei Hawkie! Jeg skulle komme tilbake til deg. Skal ikke akkurat ha noen ny utredning, og det meste må vel sies å ha vært debattert før, men gode ting kan ikke gjentas for ofte:)
Du spør:
1) Men hva om jeg har rett? Lyver ikke du da til dine barn?
2) Jeg betviler ikke at du er et godt menneske – men du kan være en løgner selv om du tror løgnene dine er sanne.
Jeg kan si som følger (men synes det blir for dumt):
1+2)Jeg spør deg om det samme…
ELLER…jeg vil enkelt og greitt si dette, og det er mitt svar til deg:
Jeg lyver ikke. Jeg forteller kun Sannheten.
Jesus er Guds Sønn. Enhver som tror på Ham skal bli frelst. Enhver som fonekter Jesus skal bli fordømt og går fortapt!
Når det gjelder beviser..
Gud har bevist Seg Selv for meg. JEG har de bevisene jeg trenger. Det er DU som mangler beviser. Det er DITT problem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 9th 2006 at 12:22 am
#49
Det er faktisk her du skiller deg positivt ut fra andre “kristen” bloggere. Du åpner for at ditt syn er en absolutt sannhet for deg. Men ditt punkt nr 2 kan ogslå slå tilbeke på deg selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 9th 2006 at 12:30 am
#50 Jeg vet ikke helt som symfonih kommer til å lese svaret ditt. Lenge siden dere hadde denne diskusjonen. Selv hvor mange treff den gav meg. Jeg må si at det er rart hvordan noen her i bloggeverden blomstrer i sitt sendebud og sine sitater.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 9th 2006 at 12:02 pm
#51 Det er ikke det viktigste. Det viktigste var at jeg fikk sagt det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 9th 2006 at 12:47 pm
#49…Hei igjen. Punkt nr 2. var Hawkies.. Les èn gang til.
Og ikke sant..det er MIN filosofi også…”det viktigste er å få sagt det”.
Klem:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 9th 2006 at 12:49 pm
Men det treffer egentlig oss alle.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 9th 2006 at 1:24 pm
#54…Javisst, enig:) Og den går virkelig DYPT også! For om det er en synd å lyve, og vi lyver tilogmed uten å vite det selv…hmmm…
Ja da er vi ENDA større syndere enn vi tror selv også! Men vi tror jo ikke at vi er så syndige, eller hva?
*grøsse*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 9th 2006 at 8:36 pm
De fleste tror jeg vet vi er syndere uten annen hjelp enn egen samvittighet, men vi liker ikke å bli minnet på det.
Der du bruker bibelen for å holde deg på den smale sti lever jeg etter ordtaket: “What goes around, comes around.”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende